Tırmanış Günlüğü
24 Nisan 2006 PDF Yazdır E-Posta
Pazartesi, 24 Nisan 2006
İleri ana kamp
Daha yüksekler için hazırlanıyoruz. Yarın 7000 metreye bir kaç gün geçirmek üzere tırmanacağız. Biz ne kadar eşit iş yükü desek de Şerpalara yetişmek imkansız. Bugün Nima ve Lakhpa Şerpalar, 8300 metreye kadar çıktılar bile! 7900 ve 8300 metrelerdeki kamp yerlerini hazırlıyorlar. Çadır kurmuyorlar fakat uygun yer oluşturuyorlar. İşlerini tamamlayınca geri dönmelerini bekliyoruz. Bu insanlar bizlerden gerçekten farklı, Nima Şerpa henüz 22 yaşında, sürekli gülen yüzüyle sanki günü birlik pikniğe gider gibi yapıyor tüm bu işleri! Bizler de kendi hazırlıklarımıza başladık. Yarın 7000 metreye çıkıp sonraki bir kaç günde de hava izin verirse 7900 metreye ulaşmaya çalışacağız. Tüm ekip olmasa bile bir kaç kişinin 7900’daki kampta gecelemesini de hedefliyoruz. Bugün tırmanış malzemelerimizi, Türkiye’den getirdiğimiz tırmanış yiyeceklerini ayarlayacağız. Ocaklarımızda kullandığımız yakıt tüplerimizdeki genleşme sorununa çözüm olarak ürettiği ısı köprüleri için Mustafa Dilaver’in kulaklarını çınlatıyoruz. Sağolasın Mustafa Abi sayende ocaklarımız Everest’i inletecek!

Bu arada günlerdir çalışmayan jeneratörün karbüratör ayarlarını değiştirdik, artık çalışıyor. Mühendislik eğitimlerinin yararını görüyoruz anlayacağınız!

Planlandığı gibi giderse önümüzdeki dört beş gün yukarıda olacağız, kamp müdürümüz Hakan ile telsiz bağlantısı aracılığıyla elimizden geldiğince sayfamıza haber iletmeye çalışacağız. Hepimize kolay gelsin!

23 Nisan 2006 PDF Yazdır E-Posta
Pazar, 23 Nisan 2006
İleri ana kamp
ImageBiraz daha yükseldik Everest üzerinde. Dün yani 22 Nisan sabahı ileri ana kamptan yola çıktık, yaklaşık 5 saatlik tırmanış ile 7000 metredeki kuzey boynuna ulaştık, yanımızda götürdüğümüz eşyaları önceden kurulmuş tek bir çadıra bırakıp geri indik. Tırmanış hem oldukça zorlayıcı hem de oldukça etkileyici oldu bizim için. İleri ana kamptan yaklaşık 6700 metre yüksekliğe kadar, eğimi az ancak yolu uzun, uçsuz bucaksız manzaralı buzul üzerinden ilerleniliyor. 6700 metre civarından oldukça dik eğim başlıyor. Rota bu aşamadan itibaren sabit ip hatlarıyla hazırlanmış durumda. Tırmananlar “jumar” adı verilen emniyet malzemeleri ile bu sabit hatlara bağlanıp, tırmanışlarını sürdürüyorlar. Bu hatlar tutunup çıkmak için değil, eğer tırmanış sırasında bir aksilik olur da düşereniz sizi sabit tutmak için oluşturuluyor. Rotada bir iki yerde ayrıca buzul çatlaklarını aşmak için çelik merdivenler oluşturulmuş. Dün aynı rotada 45-50 kişi tırmanış yapıyordu. Aynı hat üzerinde zaman zaman hem inenler hem de çıkanlar bulunabiliyor, bu durumda oluşacak karışıklığı önlemek için iki ayrı hat hazırlanmış durumda. Anlayacağınız birileri Everest’i bizler için hazırlamış bile! Bu bizim çok da alışık olduğumuz bir biçim değil tahmin edilebileceği gibi. Gerçekten büyük bir ticaret ortamı var burada, dağın tırmananlara hazırlanması işini büyük bir şirket yapıyor sonra da diğer aracı şirketlerden paylarına düşen parayı topluyor! Şerpa’lar ve Tibetli taşıyıcılar bu ticaretin emek kısmını oluşturuyor. Gerçekten üstün yetenekleri olmasına rağmen, bu insanlar da piyasanın acımasız yönünden paylarını alıyor ve zaman zaman ölümle sonuçlanacak denli sınırlarını zorlamaları dayatılıyor.Tüm bunlar düşünüldüğünde neden bu kadar çok, dini tören yapıldığı da anlaşılıyor aslında!

ImageBiz elimizden geldiğince birlikte tırmanacağımız Şerpaların güvenliği konusunda titiz davranmaya çalışıyoruz, bizlerden elbette farklı performans gösteriyorlar, ama yine de olabildiğince eşit iş yükü üstlenmek konusunda kararlıyız.

Dünkü tırmanış sonrasında bugünü kampta geçiriyoruz, hava böyle devam ederse yarın tekrar 7000 metreye çıkacağız ve bu sefer orada bir iki gece geçirmeyi planlıyoruz.

Gelen mesajlardan bazılarında sorulmuş, evet arkadaşımız Tunç Fındık da bir tırmanış için Himalayalarda, Everest’in diğer tarafında yani Güney yüzünde bulunuyor. Benzer coğrafyalarda olmakla birlikte çok çok uzaktayız onunla belki dönüşte Katmandu’da karşılaşabiliriz. Böylece ona da iyi tırmanışlar dileyelim!

Son olarak da, arkadaşımız Hakan Ürenç bugün evleniyor:

Tüm ekipten en içten sevgiler, MUTLULUKLAR HAKAN!

21 Nisan 2006 PDF Yazdır E-Posta
Cuma, 21 Nisan 2006
İleri ana kamp
Hava raporlarına rağmen, bugün de güneş karşıladı bizleri. Bu durumda yarın için 7000 metreye tırmanma planı yapıyoruz. 7000 metrede Kuzey boynu denen yer ileri ana kamptan sonraki, ilk kamp yeri. Bizim planımız bu yüksekliğe tırmanıp, daha sonraki etaplar için gerekli malzemelerin bir kısmını oraya bırakıp, 6400 metreye geri inmek. Yani günü birlik bir tırmanış planı. Bugünü hazırlıklarla geçireceğiz.

Bu arada sizlerden gelen mesajlarla motivasyon kazanmaya devam ediyoruz. Daha önce de ilettiğimiz gibi, internet üzerinden veri transferi konusunda sınırlı olanağımız var, o yüzden ancak sayfa üzerinden gönderilenleri okuyabiliyor ve haber ve fotoğraf göndermenin dışında, birebir mesaj yanıtlayamıyoruz. Kamp müdürümüz Hakan ise yine kısıtlı olanaklarla Türkiye ile tek iletişim noktasını oluşturuyor. Anlayacağınız biraz fazlasıyla kendi “yüksek” dünyamıza sıkışıp kalmış durumdayız. Türkiye’de neler oluyor, daha da önemlisi hemen aşağımızda Nepal’de neler olup bitiyor izleyemiyoruz. Kısıtlı bilgilerle öğrendiğimize göre Nepal’de ciddi ayaklanmalar, ve kanlı sonuçlanan gösteriler oluyormuş. Umarız, kayıplar artmadan sonuçlanır olaylar.

Elimizden geldiğince kendi işimize yoğunlaşarak günleri geçireceğiz. İşlerimizden biri de Bora’nın etkinliğin başından beri sürdürdüğü bilimsel araştırmanın ölçümleri. Yükseklik değişimine, vücutlarımızdaki kan yoğunluğunun nasıl tepki verdiğini görmeye çalışıyoruz. Bunun için de farklı yüksekliklerde herbirimizin kanama sürelerini ölçüyoruz. İleriki günlerde veriyi paylaşabilecek hale geldiğimizde daha detaylı olarak sonuçları yayınlayacağız.

20 Nisan 2006 PDF Yazdır E-Posta
Perşembe, 20 Nisan 2006
İleri ana kamp
ImageHava bugün açtı, hatta öğlen saatlerinde çadırların içleri neredeyse hamama döndü! Bunu fırsat bilen Bora, Soner, Dawa, Sherap ve Dorje Şerpalar, kampın yakınındaki buzul duvarcıklarında kazma ve krampon ile biraz tırmandılar. Ekibin geri kalan kısmı da çadırlarda sıcağın keyfini çıkardılar. Öğleden sonra ise, güneş çekilince herşey eskiye dönüverdi. Aldığımız bilgilere göre hava bir kaç gün daha yağışlı devam edecek imiş.

ImageEverest tırmanışlarının klasik bekleyişine biz de girdik artık. 7000 metreye yükselme tarihimiz hava durumuna bağlı, 6400’de kampımızda bekliyoruz. Zaman zaman misafirler ağırlayarak, zaman zaman çadırlara çekilip kitap okuyarak. Tavla, sudoku ve zeka bulmacaları en çok tercih edilen zaman geçirme araçları, tabii bir de yemek sonrasında nefes açmak için, kelime tutup şarkı bulmaca oyununu çok oynuyoruz. Şerpalar, aşçılar ve Pepe bu işten biraz muzdaripler tabi ama ne yapalım!

19 Nisan 2006 PDF Yazdır E-Posta
Çarşamba, 19 Nisan 2006
Bugun size ileri ana kampta tanıştığımız Brezilyalı bir dostumuz sesleniyor:

"Yeniden Everest ileri ana kampında olmaktan gerçekten mutluyum. İyi hava için beklemek benim için bir zihin idmanı! Yüksekliğe alışmak için önce diğer dağlara gidip, örneğin Cho Oyu, daha sonra sadece zirve denemesi için burada olmak isterdim ama para bunun için bir engeldi.

Everest’i, Tibet halkının söylediği şekliyle, evrenin tanrıçası olarak düşünmekten hoşlanıyorum. Yüce bir dağ ve hem o hem de çevresi saygı göstermeyi hak ediyor.

Şu an yaşamakta olduğumuz karlı günler, karşısında yapacak bir şeylerimiz olmasaydı sıkıcı olurdu. Güzel vakit geçirebiliyor, tıpkı sizin grubunuzda olduğu gibi hoş ve dost canlısı insanlarla konuşup tanışabiliyoruz. İki saatlik birlikteliğimizde, kültürlerimiz, yaşama biçimlerimiz ve tırmanış maceralarımız hakkında pek çok şey paylaştık, yeni bilgiler edindik. Bizi güzel bir şekilde misafir ettiğiniz için teşekkür eder, iyi ve başarılı bir ekspedisyon geçirmenizi dilerim.

Rodrigo Raineri - Brezilya"