Haberler
23 Nisan 2006 PDF Yazdır E-Posta
Pazar, 23 Nisan 2006
İleri ana kamp
ImageBiraz daha yükseldik Everest üzerinde. Dün yani 22 Nisan sabahı ileri ana kamptan yola çıktık, yaklaşık 5 saatlik tırmanış ile 7000 metredeki kuzey boynuna ulaştık, yanımızda götürdüğümüz eşyaları önceden kurulmuş tek bir çadıra bırakıp geri indik. Tırmanış hem oldukça zorlayıcı hem de oldukça etkileyici oldu bizim için. İleri ana kamptan yaklaşık 6700 metre yüksekliğe kadar, eğimi az ancak yolu uzun, uçsuz bucaksız manzaralı buzul üzerinden ilerleniliyor. 6700 metre civarından oldukça dik eğim başlıyor. Rota bu aşamadan itibaren sabit ip hatlarıyla hazırlanmış durumda. Tırmananlar “jumar” adı verilen emniyet malzemeleri ile bu sabit hatlara bağlanıp, tırmanışlarını sürdürüyorlar. Bu hatlar tutunup çıkmak için değil, eğer tırmanış sırasında bir aksilik olur da düşereniz sizi sabit tutmak için oluşturuluyor. Rotada bir iki yerde ayrıca buzul çatlaklarını aşmak için çelik merdivenler oluşturulmuş. Dün aynı rotada 45-50 kişi tırmanış yapıyordu. Aynı hat üzerinde zaman zaman hem inenler hem de çıkanlar bulunabiliyor, bu durumda oluşacak karışıklığı önlemek için iki ayrı hat hazırlanmış durumda. Anlayacağınız birileri Everest’i bizler için hazırlamış bile! Bu bizim çok da alışık olduğumuz bir biçim değil tahmin edilebileceği gibi. Gerçekten büyük bir ticaret ortamı var burada, dağın tırmananlara hazırlanması işini büyük bir şirket yapıyor sonra da diğer aracı şirketlerden paylarına düşen parayı topluyor! Şerpa’lar ve Tibetli taşıyıcılar bu ticaretin emek kısmını oluşturuyor. Gerçekten üstün yetenekleri olmasına rağmen, bu insanlar da piyasanın acımasız yönünden paylarını alıyor ve zaman zaman ölümle sonuçlanacak denli sınırlarını zorlamaları dayatılıyor.Tüm bunlar düşünüldüğünde neden bu kadar çok, dini tören yapıldığı da anlaşılıyor aslında!

ImageBiz elimizden geldiğince birlikte tırmanacağımız Şerpaların güvenliği konusunda titiz davranmaya çalışıyoruz, bizlerden elbette farklı performans gösteriyorlar, ama yine de olabildiğince eşit iş yükü üstlenmek konusunda kararlıyız.

Dünkü tırmanış sonrasında bugünü kampta geçiriyoruz, hava böyle devam ederse yarın tekrar 7000 metreye çıkacağız ve bu sefer orada bir iki gece geçirmeyi planlıyoruz.

Gelen mesajlardan bazılarında sorulmuş, evet arkadaşımız Tunç Fındık da bir tırmanış için Himalayalarda, Everest’in diğer tarafında yani Güney yüzünde bulunuyor. Benzer coğrafyalarda olmakla birlikte çok çok uzaktayız onunla belki dönüşte Katmandu’da karşılaşabiliriz. Böylece ona da iyi tırmanışlar dileyelim!

Son olarak da, arkadaşımız Hakan Ürenç bugün evleniyor:

Tüm ekipten en içten sevgiler, MUTLULUKLAR HAKAN!

21 Nisan 2006 PDF Yazdır E-Posta
Cuma, 21 Nisan 2006
İleri ana kamp
Hava raporlarına rağmen, bugün de güneş karşıladı bizleri. Bu durumda yarın için 7000 metreye tırmanma planı yapıyoruz. 7000 metrede Kuzey boynu denen yer ileri ana kamptan sonraki, ilk kamp yeri. Bizim planımız bu yüksekliğe tırmanıp, daha sonraki etaplar için gerekli malzemelerin bir kısmını oraya bırakıp, 6400 metreye geri inmek. Yani günü birlik bir tırmanış planı. Bugünü hazırlıklarla geçireceğiz.

Bu arada sizlerden gelen mesajlarla motivasyon kazanmaya devam ediyoruz. Daha önce de ilettiğimiz gibi, internet üzerinden veri transferi konusunda sınırlı olanağımız var, o yüzden ancak sayfa üzerinden gönderilenleri okuyabiliyor ve haber ve fotoğraf göndermenin dışında, birebir mesaj yanıtlayamıyoruz. Kamp müdürümüz Hakan ise yine kısıtlı olanaklarla Türkiye ile tek iletişim noktasını oluşturuyor. Anlayacağınız biraz fazlasıyla kendi “yüksek” dünyamıza sıkışıp kalmış durumdayız. Türkiye’de neler oluyor, daha da önemlisi hemen aşağımızda Nepal’de neler olup bitiyor izleyemiyoruz. Kısıtlı bilgilerle öğrendiğimize göre Nepal’de ciddi ayaklanmalar, ve kanlı sonuçlanan gösteriler oluyormuş. Umarız, kayıplar artmadan sonuçlanır olaylar.

Elimizden geldiğince kendi işimize yoğunlaşarak günleri geçireceğiz. İşlerimizden biri de Bora’nın etkinliğin başından beri sürdürdüğü bilimsel araştırmanın ölçümleri. Yükseklik değişimine, vücutlarımızdaki kan yoğunluğunun nasıl tepki verdiğini görmeye çalışıyoruz. Bunun için de farklı yüksekliklerde herbirimizin kanama sürelerini ölçüyoruz. İleriki günlerde veriyi paylaşabilecek hale geldiğimizde daha detaylı olarak sonuçları yayınlayacağız.

20 Nisan 2006 PDF Yazdır E-Posta
Perşembe, 20 Nisan 2006
İleri ana kamp
ImageHava bugün açtı, hatta öğlen saatlerinde çadırların içleri neredeyse hamama döndü! Bunu fırsat bilen Bora, Soner, Dawa, Sherap ve Dorje Şerpalar, kampın yakınındaki buzul duvarcıklarında kazma ve krampon ile biraz tırmandılar. Ekibin geri kalan kısmı da çadırlarda sıcağın keyfini çıkardılar. Öğleden sonra ise, güneş çekilince herşey eskiye dönüverdi. Aldığımız bilgilere göre hava bir kaç gün daha yağışlı devam edecek imiş.

ImageEverest tırmanışlarının klasik bekleyişine biz de girdik artık. 7000 metreye yükselme tarihimiz hava durumuna bağlı, 6400’de kampımızda bekliyoruz. Zaman zaman misafirler ağırlayarak, zaman zaman çadırlara çekilip kitap okuyarak. Tavla, sudoku ve zeka bulmacaları en çok tercih edilen zaman geçirme araçları, tabii bir de yemek sonrasında nefes açmak için, kelime tutup şarkı bulmaca oyununu çok oynuyoruz. Şerpalar, aşçılar ve Pepe bu işten biraz muzdaripler tabi ama ne yapalım!

19 Nisan 2006 PDF Yazdır E-Posta
Çarşamba, 19 Nisan 2006
Bugun size ileri ana kampta tanıştığımız Brezilyalı bir dostumuz sesleniyor:

"Yeniden Everest ileri ana kampında olmaktan gerçekten mutluyum. İyi hava için beklemek benim için bir zihin idmanı! Yüksekliğe alışmak için önce diğer dağlara gidip, örneğin Cho Oyu, daha sonra sadece zirve denemesi için burada olmak isterdim ama para bunun için bir engeldi.

Everest’i, Tibet halkının söylediği şekliyle, evrenin tanrıçası olarak düşünmekten hoşlanıyorum. Yüce bir dağ ve hem o hem de çevresi saygı göstermeyi hak ediyor.

Şu an yaşamakta olduğumuz karlı günler, karşısında yapacak bir şeylerimiz olmasaydı sıkıcı olurdu. Güzel vakit geçirebiliyor, tıpkı sizin grubunuzda olduğu gibi hoş ve dost canlısı insanlarla konuşup tanışabiliyoruz. İki saatlik birlikteliğimizde, kültürlerimiz, yaşama biçimlerimiz ve tırmanış maceralarımız hakkında pek çok şey paylaştık, yeni bilgiler edindik. Bizi güzel bir şekilde misafir ettiğiniz için teşekkür eder, iyi ve başarılı bir ekspedisyon geçirmenizi dilerim.

Rodrigo Raineri - Brezilya"

18 Nisan 2006 PDF Yazdır E-Posta
Salı, 18 Nisan 2006
İleri ana kamp
ImageSonunda hava da bozdu! Dün geceden beri kar yağışı sürüyor. Yükseklikle ilgili sürdürdüğümüz mücadeleye bir de kar eklenmiş oldu. Bu durum tırmanış planlarını da etkiliyor doğal olarak. Bir sonraki aşama olan 7000 metredeki Kuzey boynuna tırmanmak için önce kar yağışının dinmesini sonrasında da biriken karın oturmasını beklemek gerekecek. Aslında bizim planımız çok fazla değişmiş olmadı. Birkaç gün daha bu kampta zaman geçirmeyi planlıyorduk bu süre biraz daha artmış oldu.

Burada günlerimiz oldukça düzene girdi sayılır. Yemek içmek ve uyumak dışında kamp yerini düzenleme işleriyle uğraşıyoruz. Bir de tabii enerji sisteminin kurulması bilgisayarların ayakta tutulmaya çabalanması web sitesi için gönderileceklerin hazırlanması gibi işlerimiz var. Bağlantı kontörlerimiz sınırlı olduğundan web sitemize gelen mesajları önce bilgisayarlara indirip sonrasında toplu olarak okuyoruz. Masa başı sohbetlerimizi bir kısmını gelen mesajlar oluşturuyor geri kalan kısmını da dönüşte yapmayı planladığımız mavi yolculuk planları!!

17 Nisan 2006 PDF Yazdır E-Posta
Salı, 18 Nisan 2006
İleri ana kamp
Yükseklikle mücadeleye devam. 6400 metredeki dördüncü günümüzdeyiz ve uyumumuzu kolaylaştırıcı yöntemlerle zaman geçirmeye çalışıyoruz. Bu irtifada belli oranda sorun yaşamak kaçınılmaz, bizim yapmaya çalıştığımız bu sorunları olabildiğince hafif atlatmak ve uyumu hızlandırmak. Bunun için, öncelikle buraya aşamalı olarak ulaştık, 5800 metredeki ara kampta iki gece geçirdik. Şerpalar ise ara kampta sadece bir gece geçirip 6400 metreye yükseldiler. Bu konuda bizim yöntemimiz maalesef çok çabuk doğrulandı. Şu anda üç Şerpa ve aşçımız hastalandıkları için ana kampa geri inmiş durumdalar. 6400 metreye ulaştıktan sonra uyguladığımız strateji ise şöyle; bu irtifaya vardıktan en az 8-10 saat sonrasına kadar uyumamak, bol sıvı içip derin nefes almaya özen göstermek. Sonraki günlerde de kontrollü ve yavaş fiziksel çalışmalar, bol sıvı, iyi beslenme ve bol nefes ile alışmaya devam.

Yüksek irtifa insanın temel yaşam etkinliklerini başlı başına bir iş haline getiriyor anlayacağınız. Yeme içme alışkanlıklarınızdan, nefes almanıza her biri başlı başına özen gerektiriyor. Günlük işlerimiz tamamen bu yüksekliğe alışma ve uyum sağlama hedefine göre ayarlanmış durumda. Ekipteki uyum süreci oldukça iyi ilerliyor. 11 kişi ileri ana kamptayız, belgesel sorumlusu arkadaşımız Mustafa ise ana kampta. Onun bu yüksekliğe çıkması için henüz erken olduğunu düşündük.

İleri ana kampı tamamen kurduk sayılır. Heberleşme, enerji ve diğer teknolojik işlerde mucizeler yaratıyoruz. Yükseklik ve soğuğa uyum sağlamada elektronik aletler bizim kadar başarılı değiller maalesef! Bilgisayarlarımızdan biri şimdiden iflas etmiş durumda, diğerini de sıcak tutabilmek için türlü yenilikler icad etmemiz gerekiyor. Enerji gereksinimini ve zaten sınırlı olan iletişim olanaklarını verimli kullanabilmek için özel çaba göstermek gerekiyor.

Gerek web sitemiz, gerekse görüntülü bağlantı olanakları bizim için oksijen kadar değerli burada, o yüzden irtifaya uyum kadar onları da ayakta tutmak için çaba harcıyoruz bu günlerde.

16 Nisan 2006 PDF Yazdır E-Posta
Pazar, 16 Nisan 2006
İleri ana kamp
ImageBir Puja daha geçirdik. Bu sabah kahvaltıdan sonra, bir gün önceden Şerpa’ların taşlardan ördüğü küçük, anıt-sunak karışımı yapının yanında toplandık. Diğer törende olduğu gibi bu kez de özenle hazırlanmıştı herşey; şekerlemeler, bisküviler, bizim pişilere benzer yiyecekler, yak tereyağından yapılmış küçük süslemeler, plastik çiçekler ve de tabi ki bir şişe viski! Budha aracılığıyla Çomolungmaya sunulan bu armağanların yanısıra, dağcılık malzemelerimizden de örnekler dizildi, üzerlerine tereyağından birer parça sürüldü ve tören başladı. Bir köşede kutsal kabul edilen kuru otlar yakılırken, aynı zamanda tırmanış ekibinde de bulunan Lama Şerpamız bir süre dualar okudu, bu sırada avuçlarımıza pirinç alıp sunağa doğru fırlattık. Dualar tamamlandıktan sonra bu kez Şerpalarla birlikte kolkola, Nepal halayı çektik! Son olarak da avuçlarımıza aldığımız unu hepbirlikte, üç seferde havaya savurduk.

ImageTörenden sonra ileri ana kamp mekanımızı oluşturma işlemleri bugün de sürdü. Herbirimizin tek çadıra yerleşebilmesi için bir miktar daha buz kazmak gerekiyor! Umuyoruz yarına kadar taş taşıma ve buz kırma işlerini tamamlamış olacağız. İletişim ve ofis çadırımızın işlerini tamamladık sayılır. Küçük bir jeneratörümüz var ancak biraz nazlı çalışıyor, güneş enerjisi sistemimizi ise henüz tamamlayamadık. Burada bilgisayar donanımımız ile ilgili en büyük sorun, soğuk. İşe başlamadan bir süre öncesinde bilgisayarları koynumuza alıp ısıtmamız gerekiyor! Yine de diğer ekipleri kıskandıracak denli iyi gidiyor bizim teknoloji işleri, umarız tırmanış da öyle gider...

15 Nisan 2006 PDF Yazdır E-Posta
Cumartesi, 15 Nisan 2006
Tekrar Merhaba,
ImageBir kaç günlük aradan sonra yeniden teknolojik düzeneğimiz kuruldu. Artık 6400 metredeki ileri ana kamptayız. 12 Nisan’da ana kamptan yukarı doğru  hareket ettik, 5-6 saatlik bir yürüyüş ile 5800 metredeki ara kampa geldik, burada bir gün geçirdikten sonra 14 Nisan günü ileri ana kampa yola çıktık ve yine 5 saatlik bir yürüyüşle 6400 metreye ulaştık. Sözünü ettiğimiz tüm bu yürüyüşler Doğu Rongbuk buzul bölgesinde gerçekleşiyor. Buzulun toprakla kaplanmış alt sınırlarından başlayıp, kaya kaplı moren üzerinden yürüyüş devam ediyor. Ana kamptan, ileri ana kampa ulaştırılması gereken tüm malzemeler yaklar aracığıyla taşınıyor. Zavallı hayvanlar kilolarca yükü tüm yükseklik farkına rağmen uysal uysal taşıyorlar. Yürüyüş boyunca yak gruplarına yol verip, önlerini kesmeden, ürkütmeden ilerlemekle uğraştık. Yukarıya sadece bizim yükümüz taşınmıyor elbette, diğer tüm tırmanışların ileri ana kamp yükü de yaklar aracılığıyla aynı mekana ulaşıyor. Sonuçta yüzlerce yakı bulan konvoylar sayesinde bugünlerde Doğu Rongbuk şenleniyor.

ImageBizim ileri ana kamp mekanımıza gelince, moren üzerine yerleştirilmeye çalışıldığından oldukça engebeli bir arazi üzerideyiz. Burada da yine bir mutfak çadırımız, ortak yemek çadırımız ve iletişim çadırımız var. Bunlar dışında bir de bizim ve şerpaların kaldıkları küçük çadırlar. Tüm bunların tam anlamıyla yerleşmesi zaman alıyor, biz de burada geçireceğimiz yükseğe uyum günlerimizi bu yerleşme işleriyle değerlendireceğiz. Oldukça önemli bir yükseklikteyiz artık, şu ana kadar ciddi sorun yaşanmadı ekipte, böyle devam edeceğini umuyoruz.

Yarın ikinci puja törenimiz var bir kez daha Çomolungma’dan izin isteyeceğiz.

14 Nisan 2006 PDF Yazdır E-Posta
Cuma, 14 Nisan 2006
Bildiğiniz gibi tırmanış ekibimiz 6 Nisan akşamı araçlarla 5200 metrede bulunan Everest Kuzey Rotası ana kampına ulaşmıştı. Ana kampın kurulması, yüksekliğe uyum sağlanması ve tırmanışın planlanması ile geçen altı günden sonra 12 nisan sabahı ekibimiz tırmanışına başlamış ve aynı gün akşamında 5800 metrede bulunan ara kampa varmıştır. Burada geçirilen iki gün sonunda da bu sabah başlayan tırmanış sonunda ekibimiz akşam saatlerinde 6400 metrede bulunan ileri ana kampa ulaşmıştır. Asıl tırmanışların koordine edileceği bu ileri ana kamp diğer yerlere göre biraz daha engebeli ve eğimli bir arazi yapısına sahiptir. Ekibimiz önümüzdeki iki üç günü bu kampın oturtulması ve yüksekliğe uyum çalışmaları ile geçirecektir. Aynı zamanda bir kaç gündür aksayan web sitesi için fotoğraf ve yazılarını da gönderebileceklerdir. Tüm tırmanış ekibinin sağlık ve moral durumu gayet iyidir. Yerel saatle akşam 22:00 civarı yaptığımız uydu telefonu konuşmasında 6400 metrede küçük çaplı bir tavla turnuvası devam etmekte idi...

Tüm dostlara selamlarını iletmekteler.
13 Nisan 2006 PDF Yazdır E-Posta
Perşembe, 13 Nisan 2006
Tırmanış ekibinden aldığımız son habere göre her şey yolunda ilerliyor ve ileri ana kampa yerleşmekteler. Yakın zamanda güncel haber ve fotoğrafları göndermelerini bekliyoruz.